Wereldburgers voor de Klas

Meer diversiteit in de klas

Het traject verbreedt de kansen voor mensen uit onze multiculturele samenleving om leraar te worden. Door wereldburgerschap centraal te stellen, bevordert het programma een sterke verbondenheid tussen docenten, leerlingen en de wereld om hen heen. Deelnemers brengen niet alleen vakkennis, maar ook unieke levenservaringen en nieuwe perspectieven in het klaslokaal.

Fundament van het programma

Het initiatief is gebouwd op waarden als gelijkwaardigheid, inclusie, respect en spelenderwijs leren. Dit maakt de deelnemers niet alleen leraren, maar ook inspirerende rolmodellen die leerlingen verrijken met hun culturele diversiteit.

Oplossing voor een groeiend probleem

Met een lerarentekort dat in 2027 kan oplopen tot 10.000 voltijdbanen, biedt Wereldburgers voor de Klas een concrete oplossing. Het programma geeft hoogopgeleide statushouders, ontheemden en zij-instromers met ervaring in tekortvakken een kans om hun potentieel te benutten en bij te dragen aan het onderwijs.

Samen naar een betere toekomst

Wereldburgers voor de Klas laat zien hoe bijzondere omstandigheden om bijzondere maatregelen vragen. Het programma biedt hoop en oplossingen voor zowel scholen als nieuwkomers in Nederland.

Doelen van Wereldburgers voor de Klas

Wereldburgers voor de Klas streeft naar een duurzame oplossing voor het lerarentekort en zet zich in om het onderwijs inclusiever en diverser te maken.

Het programma:

  • vermindert het lerarentekort in het primair en voortgezet onderwijs (VO) en het mbo;
  • begeleidt statushouders met onderwijservaring naar een baan in het onderwijs;
  • stimuleert de participatie van nieuwkomers in de Nederlandse samenleving;
  • bevordert diversiteit en inclusie op scholen, wat leerlingen een breder wereldbeeld biedt.