Het traject verbreedt de kansen voor mensen uit onze multiculturele samenleving om leraar te worden. Door wereldburgerschap centraal te stellen, bevordert het programma een sterke verbondenheid tussen docenten, leerlingen en de wereld om hen heen. Deelnemers brengen niet alleen vakkennis, maar ook unieke levenservaringen en nieuwe perspectieven in het klaslokaal.
Het initiatief is gebouwd op waarden als gelijkwaardigheid, inclusie, respect en spelenderwijs leren. Dit maakt de deelnemers niet alleen leraren, maar ook inspirerende rolmodellen die leerlingen verrijken met hun culturele diversiteit.
Met een lerarentekort dat in 2027 kan oplopen tot 10.000 voltijdbanen, biedt Wereldburgers voor de Klas een concrete oplossing. Het programma geeft hoogopgeleide statushouders, ontheemden en zij-instromers met ervaring in tekortvakken een kans om hun potentieel te benutten en bij te dragen aan het onderwijs.
Wereldburgers voor de Klas laat zien hoe bijzondere omstandigheden om bijzondere maatregelen vragen. Het programma biedt hoop en oplossingen voor zowel scholen als nieuwkomers in Nederland.
Wereldburgers voor de Klas streeft naar een duurzame oplossing voor het lerarentekort en zet zich in om het onderwijs inclusiever en diverser te maken.
Het programma: