Het traject

Voor het onderwijs

We vertellen u niets nieuws als we zeggen dat het lerarentekort in ons hele land alarmerend groot is. Bijna alle scholen en dus bijna alle leerlingen lijden eronder. Bijzondere omstandigheden vereisen bijzondere maatregelen. Het programma Wereldburgers voor de Klas is zo’n initiatief dat perspectief biedt voor het primair, voortgezet en beroepsonderwijs.

Aanvankelijk richtten wij, Stichting Wereldburger, ons op het idee om statushouders voor de klas te krijgen. Maar er bleek meer mogelijk: we hebben dat idee verbreed en vernieuwd tot een leer- werktraject voor statushouders, ontheemden en kennismigranten onder de naam Wereldburgers voor de Klas.

De uitbreiding van de doelgroep biedt meer mensen uit onze multiculturele maatschappij de kans om leraar te worden. Met de toevoeging van het aspect wereldburgerschap openen we de deur naar een verbondenheid van docenten en leerlingen met de rest van de wereld. Wij begeleiden nu al in meer dan 10 trajecten in meerdere onderwijsregio’s potentiële docenten naar een baan in het onderwijs.

Doelgroep

Wereldburgers voor de Klas wil het lerarentekort verminderen door statushouders met een bevoegdheid in het onderwijs op te leiden.

Sommige docenten hebben een bevoegdheid in het land van herkomst, die ook een bevoegdheid in Nederland geeft. Anderen moeten nog bepaalde examens doen voor bepaalde onderdelen om bevoegd te raken. Voor allen geldt echter dat zij minimaal Nederlands op B2-niveau moeten hebben om in te kunnen stromen in het Nederlandse onderwijs.

Traject

Voor de potentiële kandidaten geldt dat zij een traject moeten volgen van ruim een jaar: het oriëntatietraject waarvan taal, coaching, didactiek en pedagogiek en een aanstelling op een middelbare school, of basisschool de onderdelen vormen. Na dat jaar wordt per kandidaat bekeken wat het vervolg is: een aanstelling als docent, een vervolgopleiding om bevoegd te worden, een opleiding tot (technisch) onderwijsassistent en/of extra Nt2.

Kortom, na het oriëntatiejaar worden per kandidaat de vervolgstappen in kaart gebracht.

Samenwerking

De Stichting Wereldburger ontwikkelt en realiseert het traject altijd in nauwe samenwerking met de partners, zoals onderwijsregio’s, schoolbesturen en gemeenten. Gezamenlijk bepalen de partners de invulling van deze samenwerking; ze kan variëren van het verzorgen van workshops tot het aanbieden van NT2-lessen. Er is altijd een gezamenlijke projectleiding, bestaande uit een projectleider uit de regio en een projectleider van de Stichting Wereldburger. Dit begeleidingsteam waarborgt een effectieve communicatie en een efficiënte logistieke uitvoering van het traject.

  • Motivatie: Sterke toewijding aan een loopbaan in het onderwijs.
  • NT2-niveau: Minimaal B1-niveau in de Nederlandse taal.
  • Opleidingsachtergrond: Relevant schoolvak en onderwijsbevoegdheid.

Trajectonderdelen

Voortraject

In het voortraject volgen de geselecteerde kandidaten taallessen. Dit traject heeft twee doelen: de kandidaten verhogen hun taalniveau, en het begeleidingsteam leert hen en hun talenten beter kennen. Zo kan het team dan al workshops, masterclasses en intervisie- of coachingsessies aanbieden, afhankelijk van de behoeften van de kandidaat. De duur van het voortraject varieert van twee maanden tot een half jaar.

Hoofdtraject: oriëntatiejaar

De kandidaten volgen twee dagen per week een opleiding, waarin ze NT2-lessen, workshops en masterclasses bijwonen en begeleiding ontvangen via supervisie en coaching. Daarnaast werken ze twee dagen per week op een school. Het oriëntatiejaar loopt doorgaans parallel aan het schooljaar. Tijdens hun verblijf op school werken de kandidaten aan persoonlijke leerdoelen en brengen ze hun eigen ervaring in de praktijk. Een werkbegeleider ondersteunt hen en ze nemen deel aan het inductieprogramma van de school. Voor vragen en ondersteuning op school kunnen ze terecht bij een starterscoach, terwijl een coach vanuit het traject aanvullende ondersteuning biedt.

Aan het einde van het oriëntatiejaar krijgt iedere kandidaat te horen wat de vervolgstappen zijn. Dit kan een aanstelling als docent zijn, een hybride rol als docent en onderwijsassistent, een voortzetting van het werk als onderwijsassistent, of een plaatsing op een andere school.

Na(zorg)traject

Na afloop van het oriëntatiejaar wordt in overleg met de schoolbegeleiders bepaald of aanvullende ondersteuning nodig is. Deze begeleiding kan bestaan uit coaching-on-the-job, NT2-lessen of aan het onderwijs gerelateerde scholing.

De praktijk leert dat het na-traject doorgaans tussen een half en anderhalf jaar duurt. De intensiteit wordt afgestemd op de specifieke behoeften van de kandidaat en de school. Scholen bieden vaak een inductietraject voor nieuwe docenten, wat kan worden geïntegreerd in de begeleiding.

Dit is tevens het moment waarop wordt besloten om een aanstelling te verlengen c.q. uit te breiden of een stageplaats om te zetten in een vaste aanstelling.

Het totale traject bevat vier vaste onderdelen:
  1. NT2-lessen
  2. Coaching/supervisie
  3. Workshops/masterclasses
  4. Aanstelling bij een school

Bekostiging

De subsidieregeling “Statushouders en Oekraïense ontheemden en de stap naar de klas” helpt scholen de opleiding van de Wereldburger te bekostigen. De subsidie per kandidaat bedraagt €10.000. Een schoolbestuur kan voor maximaal 10 kandidaten een aanvraag indienen bij het ministerie van Onderwijs.

Daarnaast kunnen de onderwijsregio of gemeente aanvullende middelen toekennen.


Interesse?

Heb je interesse om deel te nemen aan een van onze trajecten. Je kan je contactgegevens achterlaten via het interesseformulier. Op het moment dat er een traject bij jou in de regio start zullen wij contact met jou opnemen voor een kennismaking en de selectie. Hou er rekening mee dat de meeste van onze trajecten lopen per schooljaar. Het kan dus even duren voor je een reactie van ons ontvangt.

Waar moet je aan voldoen om deel te kunnen nemen:

  • Je hebt ervaring met onderwijs.
  • Jouw taalniveau is minimaal B1
  • Jouw diploma is gewaardeerd door IDW en/of DUO (dit is nodig om als docent te mogen werken in Nederland).
  • Je bent 40 uur per week beschikbaar voor het traject.
  • Gemotiveerd om dit traject te volgen en in het Nederlandse onderwijs aan de slag te gaan.

Goed om te weten:

  • Er zijn geen kosten voor het volgen van het traject. De reiskosten zijn meestal voor eigen rekening.
  • Landelijk hebben wij verschillende trajecten. Inhoudelijk kunnen deze van elkaar verschillen.
  • De trajecten duren gemiddeld anderhalf jaar.